Cover Foto

Cover voor blad

Voor het regionaal blad “De Uitstraling” mag ik maandelijks de coverfoto leveren en een paar foto’s voor bij de tekst. De interviews gaan altijd over een inwoner uit het dorp (of naaste omgeving), dus ik hoef nooit ver te rijden.

De uitdaging is wel om in de foto een beetje een hint te geven waar het gesprek over gaat. De moeilijkheid zit er hem vooral in om mensen te fotograferen, die eigenlijk niet op de foto willen. Maar omdat de interviewer gevraagd heeft om een artikel te mogen schrijven over hen, hebben ze er in toegestemd. Daarna komen ze er pas achter dat dit er ook aan vast zit. Best een ding om op de cover te komen staan.

Daarom  probeer ik altijd wat ruimte in te plannen:  om eerst wat te kletsen met hem of haar waar het artikel over gaat en welke wensen ze hebben. Zodoende zijn ze al een beetje aan mij gewend. Bij het fotograferen leg ik de nadruk op hoe goed ze het doen en vooral niet wat er niet goed gaat. Dat geeft het model wat meer zelfvertrouwen.

Bij deze foto ging het interview over Helma die een half jaar als vrijwilliger in Afrika had gewerkt. Deze foto heb ik binnen gemaakt en had ik mijn studiolamp meegenomen.
Tijdens ons kort gesprekje begon ze heel enthousiast te vertellen over Afrika. Daarom hebben we deze kleding uitgekozen en een opzetje van de djembe’s gemaakt als achtergrondje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


De onderstaande foto heb ik strobist gemaakt. Deze jongedame is werkzaam als verloskundige en heeft daar een hele mooie dokterstas voor aangeschaft welke we graag in beeld brachten om de connectie te maken met haar beroep.  Daadwerkelijk een foto van een bevalling is niet zo gepast.
Bij een coverfoto moet je ook ruimte inlassen om de eventuele tekst nog kwijt te kunnen. Dus boven en links en rechts moet nog ruimte zijn, zodat de letters niet over het gezicht vallen.

 

 

 

 

 

 

Bij de linker foto heb ik mijn flitserkop op een statief gezet en TTL mee laten flitsen (strobist). De rechter foto is zonder flits gemaakt. Beide foto’s zijn zonder bewerking. Als de keuze voor de cover op een van beide was gevallen, had ik in de nabewerking de glimplekken weggehaald. In het geflitste bestand komt het model toch iets meer naar voren en heeft de foto meer bite.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bij de sessie met Bart Theunissen was het al meteen heel duidelijk waar het over zou gaan.

Ondanks dat de kleding al heel duidelijk aangeeft dat Bart kapelaan is, heb ik toch rechtsachter het Mariabeeld wazig in beeld gebracht om het portret meer sfeer te geven. Hier heb ik bewust geen flitser gebruikt, omdat Bart voor het raam stond en zijn gezicht al op een natuurlijke wijze werd belicht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uit de onderste reeks kiest de uitgever dan een aantal foto’s om bij het artikel te plaatsen.


Dit artikel ging over de organisator van de Crazy Cross. Jammer genoeg was de cross toen al geweest. Vandaar dat we deze auto gewoon buiten hebben neergezet. Ik had graag wat actiefoto’s gemaakt.
Bij deze shoot heb ik wederom gebruikt gemaakt van een los neergezette flitser op statief met klein soft boxje.

De shoot was op een warme dag in mei. Daarom heb ik het tijdstip van de shoot wat later op de dag gepland namelijk: 17:30 u. Dit in verband met de harde schaduwen op een zonnige dag. De flitser heb ik dan nodig om de schaduwen in het gezicht wat te verminderen.


Met Bas en Koen had ik afgesproken bij het oefenlokaal van Wensmuziek. Voor mij onbekend, dus ook qua licht een avontuur voor mij. Inmiddels heb ik een Godox Witstro AD 200 aangeschaft; met deze nieuwe aanwinst ging ik  op pad. Ideaal :past in een klein tasje en heeft toch een flisterkop. Hij kan gemakkelijk op een bowens  softbox gemonteerd worden middels een speciale vatting.  Daarbij nog een opvouwbare softbox  en je bent supersnel aan het fotograferen. Ook gunstig voor je portemonnee.

Hier ga ik nu niet verder op in, op een volgende missie probeer ik meer aandacht aan de instellingen van de Godox te besteden. En dit ook in beeld te brengen hoe ik deze gebruik.